24 April 2020

Jenis-Jenis Persembahan Komik

Jenis-Jenis Persembahan Komik

[Imej belum dibekalkan]

1. Komik Editorial (Editorial Comic)
     Kartun editorial atau juga dikenali sebagai kartun politik merupakan ilustrasi yang mengandungi kritikan yang biasanya mendalami peristiwa atau tokoh-tokoh semasa. Seniman yang melukis gambar-gambar sebegini digelar kartunis editorial. Kartun editorial biasanya menggabungkan kemahiran seni, hiperbola dan satira untuk menyoal pihak berkuasa serta menarik perhatian kepada rasuah dan lain-lain gejala sosial.

Klik di sini untuk melihat contoh komik editorial :
[Imej belum dibekalkan]

2. Strip Komik (Comic Strip)
Strip Komik adalah komik yang terdiri daripada 3 atau 4 panel illustrasi sahaja. Strip komik adalah rangkaian illustrasi atau gambar yang berisi cerita. Strip komik ditulis dan digambar oleh seorang kartunis, dan diterbitkan secara teratur (biasanya harian atau mingguan) di dalam akhbar mahupun di Akaun Web Internet. Di Malaysia, strip komik juga diterbitkan di dalam majalah-majalah komik, akhbar dan media sosial.

Klik di sini untuk melihat contoh strip komik :
[Imej belum dibekalkan]

3. Komik Semuka (Loose Part Cartoon)
Komik Semuka adalah sejenis karya lawak atau sindiran sinis yang dipersembahkan dalam satu muka surat bersaiz A4 atau A3 sahaja.Terdiri daripada 4 atau 5 panel minima, manakala maksima panel adalah sebanyak 6 hingga 8 sahaja. Tetapi tidak digalakkan untuk kita penuhkan sebanyak 6 hingga 8 panel kerana akan membuatkan pembaca komik hilang rasa untuk membaca.

Klik di sini untuk melihat contoh Buku Komik :

0 Komentar Berani:

Post a Comment