23 April 2020

Tentang Komik

     Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca yang budiman. Artikel kali ini penulis ingin kongsikan kepada anda tentang makna, definisi, sejarah, ciri-ciri komik, jenis-jenis komik, genre komik, dan jenis genre komik dari hasil pembacaan penulis. Artikel ini telah disatukan untuk kita lebih memahami apa itu sebenarnya KOMIK.

     Artikel ini ditulis demi untuk satukan kefahaman kepada semua artist-artist baharu dan lama. Semoga artikel ini menjadi rujukan kepada pelajar-pelajar IPTA/IPTS, pengkaji sejarah dan juga kepada individu yang berminat dalam industri seni yang ini. Jom ikuti artikel ini dari awal hingga akhir.


Makna Komik


-Komik adalah sejenis seni visual yang menggabungkan lukisan dan tulisan untuk menyampaikan cerita.

Definisi Komik

     Komik ialah satu medium grafik dimana lukisan-lukisan disusun dalam petak. Petak-petak itu menggambarkan peristiwa yang ingin disampaikan dan juga mengandungi belon-belon yang berisi dialog supaya watak-watak dalam komik tersebut seolah-olah menjadi hidup.

Sejarah Komik

     Sejarah komik moden bermula di Barat. Sejarah mulanya komik hanya disiarkan di akhbar-akbar harian dengan gaya lukisan kartun dimana ia mengandungi unsur-unsur humor dan juga kritikan sinis. Perkataan komik yang berasal daripada perkataan 'comic' dalam bahasa Inggeris itu sendiri bermaksud 'bersifat lucu'.

     Namun kemudian komik-komik berunsur aksi mula diterbitkan. Antara komik-komik aksi yang terawal adalah Superman, Batman dan Captain America. Kewujudan komik telah berkembang ke Asia pada Perang Dunia ke-2. Jepun yang turut terpengaruh dengan budaya ini telah berjaya mencipta manga yang merupakan identiti gaya lukisan Jepun.

Ketahui lebih lanjut tentang komik :


0 Komentar Berani:

Post a Comment